See more coverage of this event on the main IISD ENB website

We have launched a new website to better share our reports of global environmental negotiations.

As well as current coverage of new negotiations, you can find our original reports from this event by clicking here.

 

High-Level Conference on World Food Security: the Challenges of Climate Change and Bioenergy

3-5 June 2008 | Rome, Italy

Highlights for Tuesday, 3 June 2008
La Conferencia de Alto Nivel sobre Seguridad Alimentaria: los Desafíos del Cambio Climático y la Bioenergía comenzó el 3 de junio de 2008 en la sede de la Organización de las NU para la Agricultura y la Alimentación (FAO) en Roma, Italia. Por la mañana, tras un plenario de apertura, se convocó al Segmento de Alto Nivel. A la tarde, continuó el Segmento de Alto Nivel y se reunió el Comité Plenario (CP) para revisar el proyecto de declaración de la Conferencia.

  English Français Español Arabic
Daily Web coverage
HTM PDF HTM PDF HTM PDF HTM PDF
Curtain Raiser

Version Française- English Version-
Arabic Version
Ban Ki-moon, UN Secretary-General, Jacques Diouf, FAO Director-General and Tarcisio Bertone, Secretary of State of the Holy See.

Daily highlights:
Tuesday, 3 June
- Wednesday, 4 June - Thursday, 5 June


     
Giorgio Napolitano, President of Italy, stressed the need to look beyond the emergency and focus on improved long-term agricultural production.
Ban Ki-moon, UN Secretary-General, said we have a historic opportunity to revitalize agriculture and called for a greater level of international consensus on biofuels.
Tarcisio Bertone, Secretary of State of the Holy See, delivered a message on behalf of Pope Benedict XVI,  in which he called hunger and malnutrition “unacceptable” in a world that has sufficient production levels, and pointed to structural barriers to adequate food supplies.
 
Jacques Diouf, FAO Director-General, noted that the meeting had become a "de facto summit," in light of the current food crisis.

PLENARIO DE APERTURA
Giorgio Napolitano, Presidente de Italia, subrayó que la crisis alimentaria amenaza los avances logrados hasta ahora en relación con los Objetivos de Desarrollo del Milenio (ODM) y sugirió que los países desarrollados hagan una revisión crítica de sus políticas del pasado. Hizo hincapié en la necesidad de mirar más allá de la emergencia y poner el foco en la mejora de la producción agrícola a largo plazo. Finalmente, sostuvo que los mecanismos de mercado no serán suficientes para superar la crisis y pidió políticas y acciones establecidas dentro de las NU e implementadas a través de esta organización.
Ban Ki-moon, Secretario General de las NU, destacó que aunque la crisis alimentaria podría deshacer el trabajo hecho en función del establecimiento de democracias, es también una oportunidad histórica para revisar las políticas del pasado y revitalizar la agricultura. Subrayó algunas de las recomendaciones formuladas por la Fuerza de Tareas de Alto Nivel de las NU sobre la Crisis Mundial de la Seguridad Alimentaria, instó a los participantes a actuar en alianzas.
A través de un mensaje emitido por Tarcisio Bertone, Secretario de Estado de la Santa Sede, el Papa Benedicto XVI identificó el derecho a los alimentos como una cuestión ética y pidió a los participantes que consideren la dignidad de todas las personas. También hizo hincapié en la importancia de las reformas estructurales para superar los desafíos de la seguridad alimentaria y el cambio climático.
Jacques Diouf, Director General de la FAO, señaló  que la reunión se ha convertido en una “cumbre de facto” debido a la crisis alimentaria. Tras expresar su frustración por que no se brindó un financiamiento adecuado a los programas que podrían haber garantizado la seguridad alimentaria mundial, pidió soluciones innovadoras e instó a los delegados a participar en discusiones no partisanas.
Gianni Alemanno, Alcalde de Roma, lamentó que sea poco probable que se alcancen los ODM.
Los delegados eligieron a Silvio Berlusconi, Primer Ministro de Italia, como Presidente de la Conferencia de Alto Nivel; a Denis Sassou N’Guesso (Congo), Masatoshi Wakabayashi (Japón), Iztok Jarc (Eslovenia), Leonel Fernández (República Dominicana), Amin Abaza (Egipto), Mark Keenum (EE.UU.) y Jim Anderton (Nueva Zelanda) como Vicepresidentes; y a Leonel Fernández (República Dominicana) como relator.
Luego, los delegados adoptaron la Agenda y el Cronograma (HLC/08/2-Rev.5) y establecieron un Comité Plenario que sera presidido por Henri Djombo, Ministro de Bosques y Medio Ambiente del Congo, en representación del Presidente Denis Soussa N'Guesso,y otros arreglos (HLC/08/2-Rev.5 y HLC/08/INF/9-Rev.1).


 
Giorgio Napolitano, President of Italy (center)
  Gianni Alemanno, Mayor of Rome

Silvio Berlusconi, Prime Minister of Italy

HIGH-LEVEL SEGMENT
Statements by Heads of Delegation


   
Muhammad Hosni Mubarak, President of Egypt, advocated a broad-based network of social solidarity, and an international code of conduct which rejects biofuel subsidies.   Luiz Inácio Lula da Silva, President of Brazil, supported sustainable biofuel production, attributing the current food crisis to high oil prices and protectionist agricultural subsidies.   Yasuo Fukuda, Prime Minister of Japan, announced US$100 million in emergency food aid, to be dispersed by July.

   
Danilo Türk, President of Slovenia, said climate change adaptation should be integrated with food security and poverty reduction strategies.   Isaias Afwerki, President of Eritrea, said it is "morally reprehensible" to leave those who are already deprived of other necessities of life to fend for themselves.

  Cristina Fernández de Kirchner, President of Argentina, said the current food crisis is a problem of food production as well as of food distribution and access.

 
Mahmoud Ahmadinejad, President of the Islamic Republic of Iran, expressed concern over the position of some developed countries in international relations, including trade negotiations.   José Luis Rodríguez Zapatero, Prime Minister of Spain, drew attention to those who face sacrifice, hunger or even death due to the food crisis, especially children.


 
Nicolas Sarkozy, President of France, said the neglect of focus on agricultural production in developing countries is a historical strategic error, and suggested establishing an international expert panel on food and agriculture.

  Mahinda Rajapakse, President of Sri Lanka, called for a global mechanism to reduce fluctuations in food production.

   
Stjepan Mesíc, President of Croatia

  Ismaël Omar Guelleh
President of Djibouti
  Marc Ravalomanana, President of Madagascar

 
Robert Gabriel Mugabe, President of Zimbabwe   José Ramón Machado Ventura,
Vice President of Cuba

 
Phumzile Mlambo-Ngcuka,
Deputy President of South Africa

  Jean Ping, Chair of the African Union Commission

 
Zhengcai Sun, Minister for Agriculture of China   Ed Schafer, Secretary of Agriculture, United States


   

COMITÉ PLENARIO
El Presidente del CP, Sassou N’guesso (Congo), abrió la sesión. James Butler, Subsecretario General de la FAO, pidió a los participantes que actúen de manera “fuerte, rápida y justa” y se comprometan a tomar medidas urgentes en vista de los desafíos que debe enfrentar la seguridad alimentaria.
El Presidente pidió que la declaración final sea sustantiva y refleje la necesidad de desarrollar biocombustibles y brindar una respuesta a los desafíos que impone el cambio climático. Asimismo, hizo hincapié en que todo el mundo tiene expectativas sobre este proceso. Los Copresidentes del Grupo de Trabajo Informal, de composición abierta, se refirieron al proceso de redacción e instaron a los delegados a que continúen con el espíritu de cooperación  para lograr avances y hallar un consenso sobre la declaración.
 Los participantes se centraron en cuestiones procesales relacionadas con su trabajo sobre el documento, aunque hubo algunas discusiones sustantivas. ARGENTINA expresó su preocupación porque solo algunas de las causas de la crisis alimentaria habían sido mencionadas, y sugirió que sería mejor que el documento describa las causas en términos generales y se centre en las soluciones. BRASIL sugirió que se incluya un referencia a los recursos hídricos. Entre las sugerencias procesales se incluyó convocar a un grupo de Amigos del Presidente, para que avance sobre el texto entre corchetes del CP y vuelva a reunir al Grupo de Trabajo Informal de Composición Abierta. Los delegados llegaron a un acuerdo sobre esto último.








SIDE EVENTS
Private Sector Forum

 
Kofi Annan, Chair of the Board of the Alliance for a Green Revolution in Africa
  James Butler, FAO Deputy Director-General


Civil Society and Non-Governmental Organizations Forum

 

Daily highlights:
Tuesday, 3 June
- Wednesday, 4 June - Thursday, 5 June



Please e-mail the Digital Editor should you have any questions regarding the content of this page.
| Back to Linkages home | Visit IISDnet | Send e-mail to ENB |
© 2008, IISD. All rights reserved.